- Élet Máltán - Málta Most -

magán és állami fogorvos máltán

2016/07/31. - írta: manapi

fáj a fogam

Már nagyon bánom, hogy még Magyarországon nem mentem el egy fogászati szűrésre, és csináltattam meg még akkor a rossz fogaimat. Mostanra az egyik (vagy kettő) fogam jobb oldalon eléggé fáj pár hete. Mivel kisugárzik a fájdalom egyszer úgy érzem alul, egyszer úgy érzem felül fáj, legtöbbször hátul. Hideget enni-inni sem tudok már, mert akkor belenyilall a fájdalom.

Gyanítottam, hogy egy egyszerű tömés itt már nem segít, és azt gondoltam, mivel hátul érzem ez csakis bölcsesség fog lehet. Mivel a pénzzel spórolnunk kell ezért úgy döntöttünk nem próbálkozunk a magándokikkal, olvastam, mert írták korábban mások, hogy elég drága dolog az errefelé. 

Nos, húzom már egy ideje (kb három hete), hogy elmegyek végre az orvoshoz, mert mindig is paráztam. Pedig már jó sok éve nem ért ez ügyben semmilyen trauma... csak gyerekként. Múlt hétvégén már nagyon fájt, egész nap kínlódtam, persze mivel a kicsi anyatejes, nem erőltettem bekapkodni semmi gyógyszert, ha nem muszáj. Olvastam a neten, hogy a szegfűszeg rágcsálása is csillapíthatja a fájdalmat, mert az olaja baktériumölő és némi fájdalomcsillapító, talán gyulladáscsökkentő hatása is van, szóval vettem egy dobozzal, és bekapkodtam egymás után hármat. Persze borzasztó keserű volt, de a fájdalom rosszabb volt, úgyhogy tűrtem. Egy idő után elkezdett zsibbadni a nyelvem ott ahol rágcsáltam, így örültem is, hogy hamarosan hatni fog. És bejött, mert egy-két órára rá, elmúlt a fájdalom, és szerencsére napokig vissza se tért!

Már úgy volt legkésőbb kedden megyünk a Mater Dei-be az egyetlen kórházba, ahol az ország egyetlen állami fogászat van. Talán Gozón van még egy, de Máltának csak ez jutott, na és persze a rengeteg magán kórház és rendelő. A magán kórházakban egyéb rendelések is vannak, a gasztroenterológiától kezdve a kardiológián át mindenféle, még pszichológus is. És persze fogorvosok, akiknek az áraik elég borsosak, például a közeli Burmarrad-i Saint James Hospital-ban egy szimpla foghúzás 40-50€, gyökérkezelés 25-80€/kezelés, azaz egy háromalkalmas gyökérkezelés minimum 75€ (23000 Ft), de akár 240€ (74000 Ft) is lehet. Ide nem mentünk még el, csak két közeli rendelőbe, de azt nem tudtuk meg, hogy mitől függ mennyibe fog kerülni a gyökérkezelés. Talán attól, hogy milyen bonyolult, elöl vagy hátul van esetleg? Ezek az árak érvényesek a kórházakra és rendelőkre egyaránt, plusz mínusz 10-20€. 

Nade visszatérve az állami fogorvoslásra, csütörtök éjszaka nem tudtam aludni a fájdalomtól, végül fél 2-kor bevettem egy gyógyszer, és eldöntöttem, hogy reggel felkerekedek a Mater Dei-be. Előzőleg már Apa kiderítette, hogy 7 órától lehet menni és 12-ig tart a rendelés, de érdemes lesz korán érkezni, mert nagyon sokan szoktak lenni. A munkahelyén pedig már hétfőn szólt, hogy lesz egy nap, amikor emiatt később fog bemenni dolgozni, úgyhogy azzal sem volt gond, hogy Ő vigyázzon a gyerekekre. Nem volt nehéz felkelnem, alig aludtam, és izgultam, bár legalább a fogam már nem fájt. Kocsival mentem, mert úgy sokkal gyorsabb, szerencsére parkolót is sikerült hamar találnom a közelben, utána kis séta a kórházig és azon belül is. Ez egy hatalmas épület:

mater-dei-hospital_with_faculty-of-medicine.jpg

A főbejáraton és az oldalsó bejáratokon is egyből recepció fogad, ahol eligazítják az embert, ha kéri. Nekem Apa már előzőleg elmondta (így nem mentem oda segítséget kérni), hogy belépve a főbejáraton menjek jobbra és ott az első vagy a második ajtón be, majd a folyosón forduljak egyből jobbra, és séta. A falon majd látni fogok egy táblát, ami mutatja merre kell mennem, és hogy épp hol vagyok. Így is lett, követtem a Dentist jelzéseket, szépen ki volt táblázva végig egészen le a mínusz egyes szintre, át még egy csomó folyosón szerintem összesen egy kilométert tuti gyalogoltam, és bizony néha azt hittem rossz helyen járok: üres folyosók és aulák, de végül egyszer csak megérkeztem. Kb negyed 8-ra értem oda, olyan négy ember lehetett akkor, de a recepción még csak kávézgattak a hölgyek. 5 perc után elkezdték odahívni az embereket. Akkor kis sorban állás után kiderült, mivel először vagyok ott előbb nyitni kell nekem egy "aktát", azaz be kell regisztrálni a kórházi rendszerbe, amit egy másik helységben csinálnak meg, azaz menjek ki és kövessem a feliratokat a regisztrációs irodához. Szerencsére ezt is könnyen megtaláltam.

Ott is - ahogy eddig mindenhol - nagyon kedvesek és segítőkészek voltak. Gyorsan bepötyögték a Residency Card-omról az adatokat (más irat sehol nem kellett), elkérték a telefonszámomat, és kész is volt. Vissza a fogászati recepcióra, ahol szintén elkérték ismét a kártyát, pötyögés, aztán foglaljak helyet. 

wp_20160729_07_37_45_pro.jpg

Rengeteg ülőhely, alig egy két ember, csodálkoztam is, mire ez a nagy felhajtás, hogy sokan szoktak lenni, meg milyen sokat kell várni... Talán öt percet ücsörögtem már érkezett is egy kedves asszisztens, aki alig tudta kimondani a nevem, de mosolyogva hívott és már mehettem is be az üveges, kék keretes ajtón (fenti képen a balra). Zabszem a popiba, beültem az ismert székbe és a dokinak is elrebegtem gyorsan, hogy "sorry, I don't speak English very well". Persze itt is jött a megnyugtató válasz "no problem". Egy kedves idősebb bácsi volt és körülötte egy csomó fiatal, gondolom rezidensek, de Ők még ébredeztek. A doki megnézte a fogaim kérdezgetett párat, hol fáj, mire érzékeny, mióta fáj, de volt amit nem értettem, akkor kicsit hümmögött, látszott nem örül neki. Elküldött röntgenre, ott is vártam kicsit, itt mondjuk 10 percet.

wp_20160729_07_45_52_pro.jpg

Két fiatal csajszi jött nemsokára, kedvesen mosolyogva köszöntek, aztán bementek az ajtón, és jót cseverésztek. Egy idős bácsi is várt, egy kicsit már paprikás volt a hangulata, de azért tűrt. Ő volt az első, utána rögtön én következtem, úgy tűnik ha elindul a munka akkor csinálják gyorsan a dolgokat. Itt is elmondtam, hogy nem beszélni angol, ekkor a kis hölgy elkezdett lassan és szépen beszélni, megkérdezte terhes vagyok-e, elmondta, hogy mi fog történni, megcsinálta a fotót, aztán lecsekkolták sikerült-e a felvétel, és mehettem is vissza a dokihoz. Most már kényelemes ücsörgésről szó se volt, mert a folyosón kellett várnom. Még 10 perc.

wp_20160729_08_17_50_pro.jpg

Egyre nagyobb lett a sürgés forgás, látszott, hogy azért az élet inkább 8 után indul be. Három fogorvosi széket láttam, itt a képen a három elszeparált (szekrényekkel leválasztott) területen belül. Úgy tűnt ez az egy doki van, aki mindent csekkol aztán rábízza a beteget a gyakornokra, bár ezt nem tudom biztosra. Behívtak, két gyakornokkal ott állt az orvos, nézték a röntgen felvételt, és elmondta, hogy fent az ötös fogammal van a gond. Ki tudja húzni, de ha meg akarom menteni (mert meg lehet), akkor menjek szépen a magánrendelők vagy kórházak valamelyikébe. Néztem is rá, erősködtem picit, hogy de lent jobban fáj, ott nincs-e gond, de azt mondta nincs, fent az ötössel van a probléma, ki tudja húzni. Kicsit zavartan, és gyorsan próbáltam kitalálni mi legyen, úgy éreztem meg akarnak csonkítani, nem akartam kihúzatni egy olyan fogat, ami azért aktívan részt vesz a rágásban. Ha esetleg bölcsesség lett volna.... Nem engedtem. Adott egy fecnit recept gyanánt, valami fájdalomcsillapítót, ha nem bírnám húzzam le, és menjek el a magán rendelők valamelyikébe, ahol majd gyökérkezelik nekem. De persze, ha meggondolom magam, menjek vissza bármikor rendelési időben, nem kell időpont, és kihúzzák. Megköszöntem és eljöttem.

Kicsit dúltam, fúltam, hogy itt a gyökérkezelés nem sürgősségi ellátás, a fájdalom megszüntetését azzal orvosolják, hogy egyből húznak, és arra gondoltam, ha most több fogammal lenne gond, akkor egytől egyig kihúzná? És aztán eszembe jutott, hogy ha több fogammal van gond, akkor az mind 240€-ba fog kerülni??? Eléggé csüggedt voltam.

Mostanra aludtam párat, és elhatároztuk megpróbálunk bejelentkezni a Mater Deibe, ha időpontra megyek talán van esély, hogy legalább a többit ingyen megmentik nekem, és azokra még elég egy tömés. Később majd megírom mikorra kaptam időpontot, vagy ha nagyon távoli, akkor ezt az egy fogamat magánban megcsináltatjuk. De most hétvége van, nem tudunk ezzel foglalkozni, és szerencsére azóta nem is fáj.

Kifele menet a rendelőből olyan 8, fél 9 tájt (a sok tíz percben azért eltelt az idő) már tele volt a rendelő. Minden széken ültek és még álltak is! Alig hittem a szememnek... MINDENKÉPPEN érdemes korán érkezni! Apa 10-re ért be dolgozni, nagyon örült, hogy nem az egész délelőtt ment el. 

Konklúzió: ha az ember hosszútávon tervez a szigeten, és szeretné igénybe venni az ingyenes fogászati ellátást, akkor mindenképp kérjen időpontot telefonon a lehető leghamarabb, szerintem még akkor is érdemes, ha nincs gond egyik foggal se, mert állítólag fél-egy év is lehet a várakozási idő, így ha van valami probléma időben tudnak még cselekedni és talán elég egy tömés is. Ha már fáj az a fog, akkor számolni kell vele, hogy ingyenesen a sürgősségi ellátás keretein belül csak a foghúzás fér bele itt, gyökérkezelés már nem jár, így ha valaki megmenteni szeretné eurókért cserébe lehet menni egyből a magánrendelésekre, ahol gondolom mindent megtesznek majd, hogy bennmaradjon az a fog, ne is fájjon, és a várakozási idő is lényegesen kevesebb. Extra tipp: még Magyarországon el kell menni fogorvoshoz.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sucess.blog.hu/api/trackback/id/tr988923110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
minden mi ezen az oldalon áll, lehet tévedés is